logo
 
zoek
    print
 
NL  »  Wegwijzers  »  Kampen Europa
 

Kampen Europa


"De Tweede Wereldoorlog liet muziek een pas op de plaats maken. Muziek verloor op alle fronten. Klassieke componisten, die rond de eeuwwisseling een behoorlijke mate van sociale invloed hadden, faalden jammerlijk in het hebben van effect of zelfs maar het geven van een plausibel commentaar op de terreur die zich om hen heen opeenstapelde. Protesten schoten tekort, triomf klonk hol. Getalenteerde joodse componisten stierven in concentratiekampen, Duitse componisten vluchtten naar het buitenland, hielden zich stil of brachten zichzelf in opspraak. Veel daders en overlevenden trokken zich terug in een intellectuele duisternis, en probeerden met wisselend succes het hoofd te bieden aan de
culturele, sociale en geestelijke nasleep."

Alex Ross, The Rest Is Noise, In Music, Though, There Were No Victories,
New York Times, 20 augustus 1995

Dubbelklik op een titel om de documenten en pagina's te openen [NB: literatuurtitels zijn niet aanklikbaar]. Zie legenda.


Alles uitklappen | Alles inklappen

  • Algemeen, diversen
    • externe link Music and the Holocaust
      This website is focused on the role of music in the Holocaust. The articles describe the wide range of musical activities that took place in camps and ghettos across Nazi-occupied Europe, focusing not only on the work of professional musicians and composers but equally on the music created and performed by millions of ‘ordinary’ people in response to their experiences of internment. The recordings include songs written and sung by victims across Europe, as well as full-length compositions written primarily in Theresienstadt and in the post-war period.
  • Auschwitz
  • Bergen-Belsen
  • Buchenwald
    • pdf Een hel vol muziek (1946)

      Artikel Een hel voor muziek (auteur en publicatiebron onbekend), een herinnering aan het concentratiekamp Buchenwald, met een herinnering aan een optreden van Jo Juda. "Toen, eensklaps, zagen wij honderden menschengezichten verschijnen voor de vensters van het doode gebouw, het gebouw met de ingemetselde Polen. Verbijsterde menschengezichten, met groote, koortsige oogen. Venstens werden opengestooten, rompen drongen naar buiten, menschen hingen op menschen, om het maar te hooren, om de klanken te vangen, die als een milde regen ruischten over de dorheid en ellende van hun leven." Zie ook Jo Juda in Wegwijzer Kamp Vught.

  • Theresiënstadt
    • literatuur Muziek in Theresiënstadt 1941-1945, Joža Karas; Pendragon Press, 1990

      Met supplementen over Nederlandse musici in kamp Vught en Theresiënstadt, Theodore van Houten; Panta Rhei, 1995.