logo
 
zoek
    print
 
 

Muziekleven, algemeen

Concertgebouworkest: kroniek
Kroniek van het Concertgebouw en het Concertgebouworkest 1888-1988 / Deel 1: voorgeschiedenis 1888-1945, H.J. van Rooyen (hoofdstuk over oorlog door Pauline Micheels); Walburg Pers, 1988
 
Gelders Orkest 1889-1989
Gelders Orkest 1889-1989, Herman Lenferink; Walburg Pers, 1989
 
Sonderstab Musik
Sonderstab Musik. Music Confiscations by the Einsatzstab Reichslater Rosenberg under the Nazi Occupation of Western Europe, Willem de Vries; Amsterdam University Press, 1996. Zie ook recensie Volkskrant, Roland de Beer, 10 december 1998.
 
Huisconcert
Unieke foto uit de NMI-archieven van een illegaal huisconcert in 1943, met Eberhardt Rebling en Lientje Brilleslijper.
 
Muziekleven tijdens de oorlog

Informatie over cultuur en muziek tijdens de Tweede Wereldoorlog op www.tweedewereldoorlog.nl, een kenniscentrum over de Tweede Wereldoorlog van musea en instellingen in Nederland.

 
Kunst- en cultuur
Thema Kunst- en culltuur op www.archievenwo2.nl, met achtergrondinformatie over de organisatie van het culturele leven in Nederland tijdens de bezetting.
 
Jan van Dijk (1918), winnaar door muziek

Jan van Dijk schreef tijdens de oorlog ruim veertig composities. Door zijn weigering om zich aan te melden bij de Kultuurkamer bleven deze composities ongehoord. In de oorlogsjaren had hij een privémuziekschool, gaf hij les op een andere muziekschool en dirigeerde hij een koor. "Muziek was niet grijpbaar voor de vijand, die kon daar onmogelijk bij."

 
Hans van Leeuwen (1911), alles voor de orkestmusici

Toen Hans van Leeuwen in januari 1942 benoemd werd tot administrateur van de Arnhemsche Orkest Vereeniging (AOV) was het bestuur van het orkest net opgestapt, na een hoogoplopend conflict met het departement van Volksvoorlichting en Kunsten. Van Leeuwen moest als administrateur in z’n eentje het orkest door de oorlog zien te loodsen.

 
Helge Loewenberg-Domp (1915), doorgegeven kansen

Helge Domp had een groot zangtalent, een zangcarrière lag in het verschiet. Haar zangstudie in Duitsland moest ze echter afbreken nadat Hitler aan de macht kwam. In 1933 vluchtte ze naar Nederland. "Tot aan het begin van de oorlog dacht ik 'misschien lukt het me mijn zangcarrière weer op te pakken, misschien verdwijnt Hitler op een goede dag'."